Óvodai nevelő képzés

2025.07.21. Hírek Iskolai hírek

Az okleveles óvodai nevelő képzés jellemzőiről az alábbiakban olvashat.


Óvodai nevelő képzés

A pályaalkalmassági vizsga leírása

Az alkalmassági vizsga ideje a felnőttoktatásban résztvevők számára:

  • 1/13. évfolyam, 2025. szeptember

 

Az alkalmassági vizsga három részből áll.

1. Az ének-zenei alkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkező alkalmas-e a szakma gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására.

Feladat:

  • a hallásvizsgálat keretében néhány magyar népdal vagy műzenei szemelvény előadása emlékezetből, szabad választás alapján (a dalokat más-más kezdőhangról is meg kell tudni szólaltatni),
  • a zenei emlékezet vizsgálata során egyszerű, rövid ritmussorok visszahangoztatása (negyed-, nyolcad-, pontozott ritmus és szinkópa kombinációiból) tapsolással, kopogással; néhány hangból álló egyszerű dallamok visszaéneklése dúdolással vagy szolmizálva,
  • a kottaolvasási készség vizsgálata során néhány ütem lapról olvasása az egyszerű gyermekdalok szintjén az ötvonalas rendszerben.

Az elbírálás alapvető szempontja, hogy a jelentkező rendelkezzék az ének-zenei tevékenység vezetéséhez, tanításához nélkülözhetetlen zenei hallással, egészséges énekhanggal és megfelelő hangterjedelemmel.

2. A beszédalkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkezőt beszédállapota alkalmassá teszi-e a pedagógusi pályára.

Feladat:

  • 10–15 soros nyomtatott prózai szöveg felolvasása, szükség szerint a szöveg reprodukálása, illetve beszélgetés. A szöveget közismert gyermekirodalmi művekből jelölik ki. A jelentkezőnek a felolvasandó szöveg előzetes megismerésére időt adnak.
  • A szóbeli szövegalkotó képesség felmérése kötetlen beszélgetés keretében.

Az elbírálás szempontjai:

  • Vannak-e a jelentkezőnek hangképzési zavarai (pöszeség, raccsolás, selypítés, orrhangzós beszéd, a magánhangzók igen zárt képzése, egyéb beszédhangképzési hibák).
  • A jelentkező beszédritmusában észlelhetők-e súlyos zavarok (dadogás, értelemzavaró hadarás, leppegés, pattogás).
  • A felolvasás mennyire értelmes, követhető, kifejező.
  • A tájnyelvi ejtés nem beszédhiba, tehát nem kizáró ok.

 

Kizáró okok:

  • hangképzési rendellenességek,
  • ritmuszavarok,
  • a beszéd megértését akadályozó rendkívül zárt ejtés.

 

3. A testi alkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a jelentkező rendelkezik-e azokkal az alapvető motoros (testi) képességekkel, amelyek feltételei az alsó tagozatos és az óvodai testnevelés gyakorlati anyag elsajátításának, illetve a tanítói, óvodapedagógusi pálya gyakorlásának.

Követelmények:

  • közepes iramú, folyamatos futás (nők: 3 perc, férfiak: 5 perc),
  • oktató által vezetett zenés gimnasztika folyamatos végzése, a főbb alapformák végeztetésével (szökdelések, karkörzések, törzshajlítások, felülések, törzsemelések és rugózások),
  • egyensúlyozó járás fordulatokkal, két zsámolyra helyezett felfordított padon,
  • néhány lépés nekifutásból – keresztbe állított és felfordított – pad átugrása egy lábról, érkezés páros lábra, guggolásba,
  • célba dobás függőleges célra (kosárlabda palánk) egykezes dobással, kislabdával, 8 m-ről,
  • labdaadogatások helyben futás közben párokban, ügyes és ügyetlen kézzel, felfújt labdával,
  • labdavezetés ügyes és ügyetlen kézzel,
  • felfüggés hajlított karral (nők: 5 mp, férfiak: 8 mp),
  • mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás (nők: 3-szor, férfiak: 6-szor).

Kizáró okok:

  • a kondicionális állapotra és a mozgáskoordinációra utaló olyan gyenge teljesítmény, amely intenzív gyakorlással nem javítható.

Figyelem! A jelentkezőnek írásban nyilatkoznia kell arról, hogy nincs olyan betegsége, ami akadályozná tanulmányainak folytatását, továbbá arról, hogy nem szenved pszichés és mentális zavarban, ezen túl diszlexiában, diszgráfiában, diszkalkuliában és erre hivatkozva tanulmányai során nem kér felmentést.